بیست و پنجمین سالگرد وفات
مولانا داکتر محمد سعید « سعید افغانی»
« ۱۹۲۲ ــ ۱۹۸۵
میلادی »
محمد سعید در ده خیر آبـاد ، قـریه عمرزئی ولايت
لغمـان در یک فامیل روحانی ، تصوفی و مدرس در سال « ۱۳۰۰ هجری شمسی » چشـم
به جهـان گشـود .
او تعلیمات ابتدائی از نظم و نثر دری و مبادی فقه عبادات صرف و نحو و رساله های علم منطق و غیره را از والدامجد خود مولوی عبدالمجید
که از جمله مدرسین ، مجاهدی نامدار
وطن و یکی از مشایخ مشهور طریقت قادریه شریفه بود ، آموخت و بنابراستعداد خا ص که داشت بعد از سپری نمودن امتحان فوق العاده
در صنوف بالا تر مدرسه عالی دارالعلوم عربی کابل ، شامل شد.
محمد سعید به مجرد فراغت و کسب لقـب « مولوی» ؛ به حيث استاد در همین مدرسه مقررشده و بنام « مولوی سعید افغانی » شهرت یافت و درپهلوی آن به تدریس ، امامت ، وعظ و نصیحت و کارهای فرهنگی توأم با نوشتن مضامین
« دینی ، اجتماعی و سیاسی » پرداخت.
مولوی سعید افغانی در سال ( ۱۳۲۸ هجری) به حيث مدير مدرسه دارالعلوم
نجم
المدارس ولايت ننگرهار که در قریب
جوار مرقد مبارک علامه نجم الدین مشهور به « هده صاحب » شیخ
طریقه قادریه موقعیت دارد و یکی از دو مشهور ترین
مدارس دینی آن وقت در افغانستان بود
،
توظیف گردید
او برعلاوه پیشیبرد امور
مـدرسه نجم المدارس به کارهای فـرهنگی
، امامت و موعظه های دینی و کار وسیع
سیاسی برای تنویر جامعه پرداخت و همچنان
جریده قلمی را بنام «
النجـم »
را با
شعار« خدمت به مردم و وطن » تأسیس کرد. مولوی
محمد سعید سعیدافغانی منحیث مدیر مسؤول؛ کار نشراتی
آنرا به پیش میبرد ،
تا اینکه بنابر
فعالیت های دینی ، ملی ، اجتماعی و تربیه
صدها امام ، مدرس ،
قاضی و عالم دینی بعد از ده سال خدمت در مدرسه
دارالعلوم نجم المدارس به مرکز افغانستان « شهرکابل »
تبدیل گردید که در
مورد علت تبدیلی موصوف مرحوم مولوی محمد هاشم « کامه وال » درسال ( ۱۳۶۳ هجری شمسی ) چنین نوشته
است:
( ماه مبارک رمضان
رسید و پادشاه وقت در
جلال آباد بودند و در مسکن شاه
« باغ کوکب » سرشته ختم کریم در اثنای نماز تراویح که در مذهب حنفی « رح »
عبادت های مسنونه است ګرفته شده بود ، در آن
اشتراک ورزیدند. مدیر صاحب نجم المدارس « مولوی سعید افغانی » با چند نفر استادان مدرسه نیز در آن ختم شرکت
کرده بودند ، درشب اخیر ختم طوریکه تعامل است
سخنرانی های اجتماعی و موعظه ها
دینی ایراد میګردد ، مولوی صاحب محمد سعید سعید افغانی فرصت را غنیمت
دانسته بحضور پادشاه آیه قرآن
کریم را تلاوت، ترجمه و تفسیر
نمودند از اثر درد دل که با آمور وطن و بهبود آن برای بهبود اهل وطن داشتند به جرئت حق ګوئی ضمنآ خطاب به
پادشاه ګفت: اګر چه در قانون اساسی ذکر ګردیده که پادشاه شخصآ واجب الاحترام وغیر مسؤول اند ، آیا شما فرمانی را
صادر کرده اید و از علمآ
و خطبآ خواهش کرده اید که به
یادداشت کلمه بنده خدا «ج » در خطبه بشما دوعا بکنند و بنده
شرعآ به نزد خالق رب العالمین مسوولیت
داشته می باشد بلکه
در ذهنیت عامه کافه ملت و رعیت نیز مسوولیتی دارید .
خواهش
میکنم ؛ تا شخصآ نیز قبول زحمت
فرموده به امور اداره عامه وطن
توجه کرده و جلو خود سریهای
بعضی مامورین بزرګ را
بګیرید و ... فردا آن
مولوی صاحب را وزارت معارف خواسته
و به حیث معلم مکتب ابتدائی در شهر کابل مقرر شدند و مولوی صاحب به صبر
استقامت از این..... )
سعید
افغانی بدون ترس از صدمه حاکمیت و قدرتمندان
وقت، همواره به
اداء رسالت و وظایف ایمانی و وجدانی پرداخته و برای تنویر اذهان
ملت و خاصتا جوانان کشور در
پهلوی کار های فرهنگی ، تنویری و
خطابت ؛ جريده قلمی تحت
نام « اخلاق » را در لیسه
عالی حبیبه شهر کابل تآسیس و به دست نشر سپرد که محترم
خلیل زمر خاطرات شان را تحت عنوان « یک معلم و یک رهنمائی خوب » چنین نوشته است :
( دقیق بیاد دارم که سال
« ۱۳۴۱ هجری شمسی» بود و من در صنف
دهم لیسه حبیبیه درس میخواندم
. مردی بلند قامت ، با وقار و سنګین که دارای
لباس منظم و پاک و تمیز بود ، یکجا
با محترم
محمد یعقوب سر معلم مکتب
وارد صنف ګردید
و یعقوب خان موصوف را
اینطور معرفی نمود : او محمد سعید
افغانی نام دارد و پس از این بشما مضمون تفسیر را تدریس خواهند نمود ، پس از این معرفی مختصر استاد سعید
افغانی به تدریس آغاز نمود
او با سایر
معلمین علوم دینی که تا آن دوران من دیده
بودم تفاوت کلی داشت ، موصوف شمرده و حساب شده حرف
میزد ، با حوصله و با تمکین بود و
در طول دو سالیکه او معلم بود یکروز هم حالت عصبانیت و بی موازنګی را از او ندیدیم .
استاد سعید
افغانی یک معلم مهربان بود و به همه ګونه سوالات
شاګردان پاسخ میګفت
و این حرفهای استاد تا کنون در
ګوشم طنین انداز است : دین اسلام ، دین
اخوت و دین برادریست ؛ عفو و ګذشت بر
انتقام و خشونت در آن برتری
دارد و.. ) .
سعید افغانی درسال « ۱۳۴۲»
هجری شمسی مطابق « ۱۹۶۴» ميلادی غرض تحصيلات عالی به
پوهنتون الازهرشریف مصر اعـزام گردید. موصوف در آنجا بر علاوه تحصیلات عالی ، به
امورفرهنگی نیز مصروف شد و بحیث مسوول امور
نشراتی « بخش افغانستان » در رادیو قاهره به معرفی کلتور
مـردم افغانستان و روابـط تاریخی دو ملت « افغـان ومصر» پر داخت و بعدآ به پاس خدمات شایسته شان در این عرصه
به صفت آمــرشعبه
نطاقان بخش پشتو « کبیرالموذعین » در رادیو قاهـره تؤظیف ګردید.
مرحوم سعید افغانی برعلاوه اینکه
درآموزش
علوم ذکاوت خاصی داشت ؛ شخصیت مهربان ، دلیری و شجاع توام با عواطف و احساسات بشری،
خیر خواه ، مردم دوست ، صلح
و امنیت پسند، طرفدار سرسخت در مقاومت و دفاع از عقاید
حقه اسلامی واقعی بـود ، که بنابر این صفتش در شب حمله نظامی دولت اسراﺋیل بالای کشور مصر۱۹۶۷ میلادی ، با قبول تمام خطرات حیاتی ؛ به رادیـو قاهـره رفت و برعلاوه نشرات پشتو
، نشرات عـربی رادیو قاهره را با فصاحت زبان ، خلاقیت
ژورنالستی و توضیحات عالمانه فعال نگهداشت و از آنطریق مردم
و قوای مسلح را به
نفع مردم مصر ، جهان اسلام و دولت فـقید
جمال عبدالناصر رﺋیس جمهور وقـت جمهوری عربی مصر به اتحاد
، متانت و پایداری
دعوت کرد که به پاس این
شجاعت تاریخی شان از جانب فقید جمال عبدالناصر رﺋیس جمهور مصر رسمآ به
حضور پذیـرفته شده ومورد تمجيد و ستایش
شان قرار گرفت.
رﺋیس جمهور مصر ، با
حضور داشت وزیر ارشاد و فرهنگ از شجاعت و
دلیری سعید افغانی
قدردانی کرده و چنین گفت : (
این ابتکار شجاعانه شما کارنامه های علامه سید جمال
الدین افغانی را درخـاطرات مردم
مصر دوباره تازه ساخت ، فلـهذا دولت
مصر از شما علا مه دوم و از
مردم افغانستان قلبآ ابراز سپاس مینماید . )
سعید افغانی در مقابل از حسن نظر
و اخلاص جلالتماب فـقید جمال عبد الناصر سپاس و تشکر کرده و بر روابط تاریخی بین مردمان دو کشور تاکید نمو د و همچنان جمال عبد الناصر به وزیرارشاد وفـرهنگ اسلامی هدایت
داد تا به پاس
خدامات سعید افغانی و تحکیم هر
چه بیشتر روابـط مردم « مصر و افغانستان » ؛ دو جلد
کتاب شان را بنام
های : « شيخ الااسلام
عبدالله الانصاری الهروی و نابغهّ ءالشرق السيد جمالالدين
الافغانی » چاپ نماید .
سعید افغانی بنابر ذکاوت و استعداد خارق العاده ئی که داشت،
توانست در مدت کمتر از پنج سال اقامت خویش در کشور جمهوری عربی مصر، برعلاوه لیسانس « اصول دیـن » ، دیپلوم « ماستری » و دیپلوم «
دوکتورا» راموفقانه در رشته « فلسفه و الهیات » از پـوهنتون مشهور
اسلامی جهان « جامعه ّالازهـر الشریف» بدست آورد.
دوکتور محمد سعید سعید
افغانی با کمال افتخار و سربلند ی در سال
۱۳۴۷ هجری شمسی به وطن خویش عـودت
کرد و به صفت « استاد » در دارالمعلمین روښان
« کابل » و بعدآ در پولتخنیک کابل به تدریس مضمون « تاریخ اسلام »
پرداخت.
دوکتور محمد سعید « سعید افغانی » به شخصيت انسان حرمت میگذاشت ، با
همه با حوصله و فراخدلی برخورد
میکرد ، اهـل منطق و
استدلال بود ، به محراب فضیلت وعلم احترام بی شایبه داشت و در اوج جاه و جلال به تواضع زیست و منحيث فرزند صالح وطن و بمثابه محقق پرتلاش و حقيقت جو ، بعد از غور و بررسی همه جانبه اوضاع سياسی و اجتماعي
وطن بخاطر ایجاد یک « جبهه متحد ملی » شعار زيرا :
« دین هرعالم ، هرشخصيت
مذهبی ، هر وطنپرست و هر انسان صادق آنست که تمام قدرت، استعداد و دانش خود
را وقف مبارزه
بخاطر آزادی ملی و
اجتماعی ، بخاطر صلح و امنیت بشریت نماید . » مطرح کرد و جهت
تحقق آن به مبارزه
صنفی همچنان در جمع
جنبشهـای دموکراتيک استادان پوهنتون کابل و محصلان (۱۹۷۲م مطابق ۱۳۵۱ هجری شمسی
) پرداخت و به همکاری هریک : مرحوم استاد فضل الربی
پژواک، دوکتور محمداحسان روستامل ، پوهاند
علـی محمد زهما وعـده يی ديگری از استادان ، طرح هسته گذاری اتحادیه استادان افغانستان را تکمیل نموده ودر
اولین جلسه موسسان افتخارآن را در یافت تا به
نمایندگی ازکانون علمی خویش به عضویت رهبری شـورای مرکزی و متعاقبآ به صفت
معاون شورای مرکزی آن اتحادیه انتخاب
گردد.
استاد سعید افغانی به همکاری استادان دموکرات کوشید ، تا اتحادیه استادان پوهنتون کابل
را منحیث مدافع حقوق صنفی و
حرکت ممد احیای
دموکراسی در وطن سوق و
رهبری نماید ،
بر علاوه اینکه اتحادیه رااز
لغزش به چپ و راست به دور نگهداشت ، زمینه و وسایل
را بخاطر تشکیل جبهه متحد ملی به اشتراک فعال تمام احزاب ، سازمانها و
شخصیت های ملی و اجتماعی آماده ساخت که
بگونه مثال میتوان از جمله فعالیت
و سازماندهی موصوف به
صفت معاون شورای مرکزی اتحادیه استادان پوهنتون
کابل ، در اجتماع بزرگ احتجاجیه مـردم شهر
کابل که در( ۱۳ مارچ ۱۹۷۳ میلادی ) در پارک زرنگار شهرکابل
تدویر گردیده بود و در
آن نمایندگان احـزاب و سازمانهای مختلف سیاسی ، ملی واجتماعی اشتراک و سخنرانی نمودند ، منحیث اولین قدم علنی
بخاطـر ایجاد جبهه متحد ملی
درکشور بشمار برد که در مورد
محترم محقق م . ح . بارق شفعیی خاطرات شان را بنام « خوش درخشید ولی
دولت مستعجل بود
» چنین نوشته
است :
( دکتور سعید
افغانی نه تنها یک
طالب العلم ، با استعداد
سرشار و خسته ګی ناپزیر در آموزش علوم عصر خود بود ، بلکه عالمی جهید در علوم فلسفه و
تصوف اسلامی ، دانشمندی وارد تاریخ و فرهنګ کهن
سال کشورو منطقه خویش و در تمام
این عرصه ها استاد توانا و آموزګار هنرمند
و دانایی نیز بود .
دکتور محمدسعید سعید
افغانی می کوشید اتحادیه
را از لغزش به « چپ »
و « راست » به
دور نګهدارد ، که الحق
در آن ګیرودار کار آسانی نبود ، مع هذا ؛ اتحادیه در مسایل سیاسی به
صورت محسوسی از مرکز به طرف
« چپ » اتخاذ موضوع
میکرد و این یکی از عواملی
محبوبیت بیشتر استاد سعید
افغانی در نهضت ملی و
دموکراتیک کشور بود ، در عین
حال او میکوشید با استفاده از این تجربه در زمینه وسیعتری ، این
اشتراک مساعی در بین نیروهای سیاسی
دارای تمایلات ګوناګون
را ، با تجربه
به نقاظ مشترک در
اهداف عمومی شان ، به
اشتراک در یک جبهه متحد دموکراتیک و ملی در معرض
آزمایش قرار دهد، ولی
اتحاد ملی به زمینه و یا زمینه های عینی مبارزات
متحد ملی ضرورت داشت و....
)
علامه دوکتور محمد سعید « سعید افغانی » هم عالم مجتهد
بود و هم روحانی ؛ هم
ملا بود و هم مدرس ؛ هم سیاست مدار بود و هم در راه
عدالت صادق ؛ هم استاد فلسفه بود
و هم الهیات ؛ هم در علوم دینی وارد بود و هم در علوم اجتماعی ؛ هم محقق پر تلاش و هم مبارز راه
صلح و آرامش چنانچه
مرحوم
مولوی محمد هاشم « کامه وال » در خاطرات شان چنین نوشته است . ( دوکتور صاحب سعید افغانی ؛ صاحب قـوه قدسیه بـود ؛ از نفس خویش بـرآ مده و گذشته بود، دائمـآ در فکر
حصول سعادت و آرامی برای کـافه بشریت علی الخصوص برای اهـل اسلام و اهـل وطـن محبوب خود بود و ... )
سعید افغانی قلم
توانا داشت ؛ او با نوشتن بیشتر از « سی و
هفت » جلد کتب و
بيشتر از «
دوهزار عنوان مقاله و مضمون » به زبانهای « پشتو ، دری و عربی »
البته چه در بخش فلسفه
؛ چه هم
در دنیا ی تصوف و چه
هم در عالم اجتماعیات ! آرزو داشت
تا بشریت را از در
خشش
حقایق آگاه سازد ، که در این بحث کوتاه
صرف بگونه مثال بخش اندک از اندرزهای جناب شان
را خدمت شما پیشکش میدارم :
ــ عـباد ت ؛ رکــن اساسی مسلمانی است ! پس بر هـر
فـرد مسلمان واجب است تا با خلوص نیت ، محبت و
متکی بــر ارشادات رسول اکــرم صلی الله علیه و سلم ، فقـط رب العالمین
را پرستش و عبادت ، خالصانه نماید
ــ زندگی تحفه حق
تعالی ؛ بخاطر« سعادت و خوشبختی » بشریت
است ؛ که آن را میتوان
با « ریاضت و عبادت ، عشق
و محبت ، اعتماد و باور ، صبر
و حوصله
و گذشت و فداکاری » بدست آورد و از مزایای آن مستفید شد
ــ عشق و محبت ! جذبه
، الهام ، میل روح ، انوار و تجلی الهی ؛ بر دل
پرهیزگاران و مومنان صادق است
که بالوسیله آن میتوان
به ثمره نعمات
در گاه الهـی نایل شد
؛ پس هــر آنکه از این نعمت حـق تعالی بـدور ماند ، غـافل
است ؛ و جفا کــار
ــ با
شکر گذار از مزایای زندگی لذت ببرید ،
بخاطر اینکه فرصت از دست رفته دوباره میسر نمیگردد
ــ رمز
سعادت و خوشبختی بشریت
در « حسن خیر ، تعقل سالم ، تعاون و همزیستی مسالمت امیز
» است
ــ رمز سعادت و نیکبختی
دنیا و عقبا در کار عمل
خیر مضمر است و از همین جهت
است که قیامت و تباهی عمومی آن
وقت به میان میاید که
مفکوره و عمل خیر
بکلی از بین برود
ــ زندگی شیرین است
! اگر با « عشق و محبت » آن
را بناء کرد و با تعقل
سالم از مزایای آن
لذت برد
ــ دنیا
زیبا است ! اگر به زیبائی آن
کوشید و از آن حظ برد
ـــ محبت « دوستی و نشاط قلب » است که
زمینه و وسایل تفاهم و
حظ و لذت را در وجود انسان
پرورش میدهد و مانع
رشد « کینه ، نـفرت و کدورت »
میگردد
ــ خانه و خانواده
کانون سعادت و خوشبختی است !
درصورتیکه با « نیت پاک » تهداب
گذاری گردد ، با عقل سیلم و قلب مملـو ازعشق و محبت به بقای آن
کـوشید و با « امانت داری، صبر، حوصله ، گذشت و فداکاری »
به ضوابـط آن احترام گذاشت و از آن حفاظت کرد
ــ یکی
از روش های اساسی در
تربیت اطفال آن است ؛ تا والدین با « محبت
، صميميت و دوستی » اطفال خویش را به گوش کردن
، عادت دهند و بعدآ آنها را « تربیت ، تعلیم ، رهنمائی و کمک
» دوامدار نمایند .
اگـر این روش و شیوه
والدین ، در تربیت اطفال شان تـوام با «
دلسوزی ، اعتماد و حوصله مندی » باشد ، در آن
صورت نتایج و
سطح « مسوولیت، فعالیت وعلاقمندی » اطـفال
در بـرابـر « والدین ، خانواده و جامعه » موثر است
.
علامه سعید افغانی
متاهل بود ، نه پسر و
دو دختر داشت ، که از جمله فعلآ هفت پسر و یک دختر شان در قید
حیات بوده و توام
با مصروفیتهای فرهنگی و کلتوری ،
رسالت خویش را در برابر وطن و مردم اداء مینمایند .
دریغا
؛ مولانا محمد سعید « سعید
افغانی» خـوش درخشید
ولی دولت مستعجل بود ! او به
تاريخ « اول حوت ۱۳۶۳
هجری » مـریض شد و به بتاریخ « هفـت حوت ۱۳۶۳ هجری شمسی » مطابق « ۲۵ فبروری سال ۱۹۸۵
ميلادی » ساعت دو
بعـد از ظهر ، روز دوشنبه
به عمـر شصت و سه « ۶۳ » سالگی ضربان
قلب مهربانش در حالیکه کتاب جدیدش را اصلاح میکرد ، از حرکت باز ماند و درشفـاخانه اکادمی علوم
طبی ، داعی اجل را لبیک گفت و بعالم جاودانی شتافـت« ا نالله و انا الیه را جعون ».
جنازه مرحوم
سعید افغانی بتاریخ « ۲۶ فبروری ۱۹۸۵ » با مراسم
خاص توام با
اشتراک صدها تن « علماء ، روحانیون ، دانشمندان ، بزرگان حکومت ، مخلصین ، شاگردان ، دوستان و اقارب
» در مسجد
جامع پل خشتی شهرکابل اداء
گردید و مطابق وصیت شان
در جوار مرقد حضرت تميـم الانصـار « رح » در
شهـدای صالحین کابل به خاک سپرده
شـد .
ماخذ و منابع :
ــ زما
ژوند : نوشته علامه سعید افغانی
ــ د
سولی او تفاهم د لیاری مبلغ دوکتور
مولوی محمد سعید افغانی : نوشته سر محقق عیدالله خدمتگار بختانی
ــ
جراید النجم : موسس مولوی
سعید افغانی
ــ
اندرزهای دری : نوشته علامه سعید افغانی
ــ تذکر مختصر در باره شخصیت الحاج دوکتور سعید
افغانی : نوشته مرحوم مولوی
محمد هاشم « کامه وال»
ــ - خــوش درخشید ولی دولت مستعجل بود : نوشته
محقق م . ح . بارق شفعیی
ــ
ششمین سال وفات شخصیت فرزانه سعید افغانی : نوشته سر محقق محمد صدیق سیلانی
ــ
ارواښاد مولانا سعید افـغانی اودهغه ټولنیز شخصیت : مولوی غلام سرور منظور
ــ په
وطـن مین یو ستر استاد : نوشته پوهاند داکتر محمد قاسم «
جمدر »
ــ د
سولی او ټولنیز عدالت دلاری پیژندل شوی شخصیت
: نوشته شاه محمود « حصین »
ــ مبارز راه
صلح و تفاهم : ارگان نشراتی
د حق لاره .
ــ سوله او تفاهم د سعید افغانی له نظره : نوشته محمد رحیم یوسفی
ــ استاد سعید افغانی محقق
پر تلاش وهم مبارزراه صلح وآزادی : نوشته ولی « فنی»
ــ یک
معلم و یک رهنمای خوب : نوشته خلیل
زمر
ــ
استاد افغانی د علم او فرهنګ دلاری یو تلپاتی نوم
: شماره ۴۸ مورخ ۱۳۶۹
روزنامه پیام .
ــ
مرحوم استاد سعید افغانی : شماره ۳۱ مورخ ۱۳۶۹ جریده الاسلام.
ــ د
سولی مبارز : ارگان نشراتی د حق لاره .
مرکز کلتوری د حق
لاره
|