د  سعید افغانی  :  آزاده ،  ټولنیزه ،  علمي  ،  فرهنګي   او نشراتي   ارګان  ته  ښه راغلاست!
تماس با ما سایر نشرات مرکز مطالعات استراتیژیک  اعلانات فرهنگی هدف ارگان نشراتی شخصیت های فرهنگی ارشیف کتب ارشیف مضامین صفحه اصلی


  سپورت رزمی موی تای

«  بوکس  تايلندی »

  

ورزش چیست :

ورزش در اصطلاح  عبارت  از  اجرای مرتب حرکات  بدنی است  که  برای  جسم و روح  قوت  میبخشد وهمچنان رزمی  منسوب  به «  رزم و یا رزمنده »  بوده  که رزم  بمنی ( جنگ ، جدال، پیکار و نبرد) و رزمنده  به  معنی ( جنگجو  و رزم اور) میباشد .

ورزش رزمی چیست :

ورزش  رزمی  عبارت از  اجرای  منظم  حرکات بدنی  است که با روح وجسم سرو کار داشته  و هدف آن  ارامش  روحی  وروانی  و استراحت مغزی وفکری و اعتماد به نفس  بوده وشامل  دو قسمت  « ورزش رزمی  نرم و ورزش رزمی  سخت »  میباشد .

ــ ورزش رزمی نرم :  این نوع  از ورزشهای  رزمی  با  نیروی  روحی  بدن   بیشتر سر و کار  داشته  و ورزشکار در صدد است تا با ارتباط  دادن  مستقیم «  فکر و روح » خویش با قدرت خارق العاده  اسمانی ، نیروی و قوت  بدست بیاورد  که  بگونه مثال  میتوان  از ورزشهای : «  یوگا، چی کونگ یا تای چی ، فالون دافاو  »  و غیره نام    برد .

ــ ورزش رزمی سخت :  این نوع از ورزشها  بر علاوه  اینکه ارتباط  مستقیم  بالای فکر و روح  دارد ،  همچنان « جسم  و یا بدن » را قوت بیشتر می بخشد تا از آن  قوت  در رقابت  جسمی  بین  دو حریف
 « بخصوص در جنگهای  تن  به  تن »  استفاده  صورت  گیرد ،  که  در مورد   میتوان  از ورزشهای : « موی تای « تای بوکس » ، شائولین ووشو، نینجوتسو، تکواندو،  کاراته ، کونگ فو،ای کی دو، وینگ چان و غیره »  نام  برد. 

موی تای چیست : 

موی تای « بوکس تایلندی » به معنی «  مشت زدن  »  و یکی از سبکهای آزاد  ورزش  رزمی است که ازجمله مهمترین سمبول‌ فرهنگی و ملی کشور تایلند بشمار رفته  وهمه ساله  تاریخ  « 17 مارچ  » بنام روز« موی تای » در این کشور تجلیل میگردد  .

سپورت رزمی « موی تای»  که در زبان  انگليسی بنام  « تای بوکسينگ » یاد  میشود ، درزمانیکه کشور « سیام » نام خود را به « تایلند » تغییر داد ، این ورزش رزمی نیز بنام  « موی تای » مسمی شد. 

تاریخچه « موی تای »:  

موی تای  به  قبیله  «  تای  » از سلطنت پادشاهی «  تای مونگ و يا  تای موآنگ »  قبل از  دوره  دین «  بودا »  ارتباط   دارد  که  در دو سمت  رود «   هوانگ هو و يانگ تسه  »  در سچوان  و هوپی  در جنوب کشور چين قرار داشت .  

در آن زمان  مردم « تای » بنابر هجوم وتعرض مجبور شدند تا به سمت جنوب مهاجرت نمایند که در آنجا نيز مورد  حمله غير بوميان  قرار گرفتند ،  بنآ  اين  قبيله  به فکرافتاد  تا برعلاوه  استفاده از  اسلحه های موجود آن زمان ،از ضربه های« مشت، آرنج ، زانو  و لگد » در نبردهای  تن به  تن  
استفاده  نمايند .

بعدها  طوايف (   تای مونگ  ) به صورت  يک ملت  مستقل با هم  متحد گرديدند و در جنوب  رودخانه  مکونگ با تشکيل سرزمينی مستقل  پرداختند  و ضمنآ برای  دفاع از سرزمين  خود  و جلوگيری  از تاخت و تاز دشمنان ، سیستم دفاعی را با استفاده از ورزش رزمی ایجاد کردند ، که بعدها محبوبیت و احترام به این فرهنگ ملی باعث آن شد  تا  آ نعده از افرادیکه میخواستند  به فرمانروایی  و یا حکومت  دست یابند ، مجبور  بودند  که  از جمله هجده  سبک «  موی تای »  به تعداد  چهار سبک آن  را  که  عبارت از :

هنرحرکات بدن ، تاریخچه‌ اجداد قهرمان ، هنر مشت‌ زدن  و طلسم افسانه‌ ئی » بود ،  اموزش و دسترسی کامل  داشته  باشند.

ضمنآ قابل تذکر است که مردم  تایلند در هنگام  نبرد ، بخاطر  تقویت روحیه  نیروهای خود  از موزیک  و  خواندن  دعاهای  خاصی استفاده  میکردند و همچنان  بدون  از پوشیدن «  تنبان  و پیراهن سنتی »  از پارچه‌  تکه  و کمربندهای  مخصوص به  عنوان  محافظ   و جلوگیری از نفوذ  نیروهای  «  هیپنوتیزم‏  کننده  و یاجادوگری »  استفاده  میکردند  که این نوع موزیک و پارچه ها قرار ذیل است:
 

۱ـ مونگون  « حلقه و یا سربند » : 

 مردم تایلند بر این اعتقاد بودند که  قدرت‌های  «  جادویی  و هیپنوتیزم‏کننده  »  به بالاترین  قسمت  بدن انسان یعنی «  سر » تأثیر زیاد دارد ، به این اساس  مردها  نوارپارچه‌ای را که علائم و نشانه‌ های دعا بر آن نقش  بسته بود ،  به  دورسر خود بسته  میکردند که روش  در ورزش  رزمی « موی تای » نیز قابل استفاده  قرار گرفت 


 

۲ـ پراچیات « حلقه بازو و یا بازوبند »:

 استفاده از پراچیات یا بازوبند از دیگر اعتقادات مردم تایلند  بوده است ،  شواهد تاریخی  و باستانی نشان میدهد که  در زمان  قدیم  ، اکثر مبارزان تایلندی هنگامی که میخواستند  به میدان جنگ  وارد شوند، نوار باریکی را به  دور بازوی ‏شان  میبستند  و معتقد بودند  این  پوشش  به  آنها  «  نیرو  »  داده و از خطر محفوظ  میدارند .

 

۳ــ  وای کرو   « موسیقی سنتی »: 

 درزمان های  گذشته کشورهای مختلف ، برای  نیروهای  نظامی خود  نوعی موزیک را در نظر میگرفتند  که از آن درهنگام  جنگ برای  تقویت روحیه  نیروهای  خود  استفاده میکردند، چون هنر رزمی موی تای در گذشته جزی تمرینات نیروهای نظامی و سربازان  کشور تایلند بود ،  بنآ  اکنون هم در ین کشور مبارزه و مسابقات « تای بوکسینگ  » با  صدای  طبل  و نوعی  موسیقی  همراهی میشود،  که هدف ان تشویق  وتحریک کردن  مبارزین   « جنگجویان »  بخاطر وارد  کردن  ضربات سنگین  بالای جانب مقابل است .

همچنان باید خاطر نشان ساخت که موسیقی  سنتی  « سارما » و یا  « وای کرو  »  در میدان جنگ  و یا رینگ تای بوکس »  سمبلی از حرکات سنتی  و نوع  رقص مخصوص «  تای بوکسرو با جنگجو  » برای قدرشناسی  و سپاس از زحمات  «  والدین  و استاد »   میباشد ،  بخاطر اینکه  والدین  در زندگی زحمات بسیار زیادی را دربزرگ کردن و تربیه اطفال خویش میکشند واستاد « ترینر » نیز با مثل « مادر و پدر »  زحمات  دلسوزانه کشیده  و تمام  قوانین ، مقررات  و تخنیک این  سپورت رزمی را  با کمال امانتداری  که توام با مراعت کردن « دسپلین » میباشد ، برای شاگرد خویش یاد میدهد .

 

حرکات و ضربات « موی تای »:

در ورزش رزمی « موی تای » از حرکات و ضربات « مشت ، آرنج ، زانو  و لگد » به شکل ذیل استفاده صورت میگیرد :

ــ ازساقهای پای : مانند چوبی  بلند برای دفاع  و ضربه زدن .

ــ از بازوهای دو دست : به عنوان دو شمشير برای دفاع کردن.

ــ از مشتها  : برای کوبیدن و خرد کردن.

ــ از آرنج دستان : به عنوان ضربات نيزه.

ــ از زانوها  : به مثل گرز ،  برای ضربه زدن  و دفاع کردن.

ــ از پاها  : به مثابه  چاقو و تبر.
 

فعالیت بین المللی « موی تای »:

اداره‌ تربیت  بدنی وسپورت  کشورتایلند، در دو دهه‌  اخیر  ورزش  رزمی   « موی تای  »  را  در سطح  بین‌المللی  گسترش  داد  و  فعالیت  خود را از سال  « 1985  میلادی » با تأسیس کردن «  انجمن  موی تای  آماتور تایلند » آغاز کرد  و به  تعقیب آن  کوشید  تا این سپورت رزمی ، در جمع سایر سپورتها  در چوکات رسمی شامل گردد  .

به  این اساس  درسال «   1999 میلادی  »  در جلسه‌  که  با حضور  داشت اعضای  کمیته المپیک آسیا درکشور کویت برگزار شد ، در آن جا  فیصله  به  عمل آمد  تا  ورزش  رزمی  « موی تای  »  مانند سایر سپورتها ،  به عضویت رسمی  «  کمیته المپیک آسیایی  »  پزیرفته شده  و همه ساله مسابقات آن  تحت رهبری « کمیته المپیک » تدویر  گردد .
 

ضمنآ باید خاطر نشان ساخت که دامنه نفوذ سپورت رزمی «  موی تای »   و یا  « تای بوکس »  به نقاط  مختلف  جهان ،  به  خصوص  کشورهای اروپایی  رسید  و حال  این سپورت رزمی در چوکات « مکاتب ، کمیته ها  ، محلات و کلپ ها »  فعالیت مینماید  و مسابقات  آن به اساس  نورم  و  یا قوانین  همان  مراکز سپورتی ، برگزار میشود که اکثرآ  نورم های معین این ورزش رزمی  مراعت  نمیشود .

بنآ در این مورد ضرورت  جدی است  تا مرکز واحد تحت رهبری « سازمان و یا کمیته » مسکی وفنی در سطح کشورهای « اروپائی »  تاسیس گردد ، تا  از یک  جانب روش و میتود  اساسی  این ورزش  رزمی  حفظ  و محفوظ  شود   و از جانب هم  این  مرکز  واحد   «  ارو پائی  »  با   تنظیم   کردن      « اساسنامه و مقرره »  واحد ،  بتواند به نمایندگی  از تمام « مکاتب، کمیته ها ، محلات و کلپ ها »  سپورت  رزمی  با  اداره «  انجمن  موی تای آماتور تایلند » منحیث «  مرکز رهبری»  روابط کاری ، تامین و برقرار کند .   

 

بااحترام

 بکتاش  « سعیدی »

استاد  موی تای  ،  قهرمان دو مرتبه ئی « تای بوکس »  کشور المان

و مسوول مکتب سپورتی « چمپین جیم »

 


                         گرانــو وطنوالو او درنو لوستونکو!                          

که چیري غواړې  چه ستاسو «  ادبي ، عرفاني ،  فرهنګي او کلتوري » مطالب  په دې نشراتي پاڼه کې خپاره شې ،   نو په  دې  توګه ستاسو  نه  په ‌ډیره درناوې هیله کیږې  چې خپل لیکل شوې مطالب  په  لاندې  بریښنا لیک « ایمل » مونږ ته  راولیږې .

د سعید افغانی  د سولې او تفاهم ، نشراتي ارګان   – نشراتي  بورد


د سعید افغاني د سولی او تفاهم نشراتي ارګان  
 د نشراتي بورد  تر څـارنی لاندی  خپریږی .

مؤسس    :  د حق دلاری کلتوري مرکز
مسؤول مدیر: برهـان الدین  « سعیدی »

د تأسیس کال:

د حوت اومه ،  د  ۱۳۸۸ هـجری شمسي ـ  کال   
د  فبروری  ۲۶  ،  د  ۲۰۱۰  میلادي   ــ  کال    
      
هره  لیکنه  د لیکوال خپل نظر  دی  او خپله  دلیکوال اند  څرگندوي
استفاده از مطالب سایت «  ارگان نشراتی  صلح و تفاهم  سعید افغانی »  با ذکر مأخذ آن آزاد است