د سعید افغاني : آزاده ، ټولنیزه ،علمي ، فرهنګي  او نشراتي ارګان  ته  ښه راغلاست!
سایرنشرات  هـدف ارگان
اعـلانات مرکزاستراتیژیک ورزش شخصیت های فرهنگی  ارشیف کتب اسلام  
صفحه سعیدافغانی صفحه اصلی

 

تتبع ونگارش :
امین الدین  « سعیدی - سعید افغانی »

مدیـــر مطـالعات سـتراتیژیک افغان و مسؤل مرکز کلتوری دحق لاره-جرمنی


رمضـان الـمبـارك

« قسمت اول »

بسم الله الرحمن الرحیم

یاأَيُّهَا الَّذِينَ امَنُوا كُتِب عَلَيْكمُ الصيَامُ كَمَا كُتِب عَلي الَّذِينَ مِن قَبْلِكمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
« سوره   
البقره :  ایه  مبارکه   ۱۸۳ » 

ترجمه  : ای كسانیکه ايمان آورده‏ايد ،  روزه بر شما فرض گردانیده شد ، چنانچه به کسانیکه قبل از شما بودن ، فرض کرده شد  تا شما  پرهیزگار کنید .  « شرح قدوری : صفحه :  ۱۲۵ »     

چهارده قرن  قبل ، پيامبر بزرگوار اسلام  حضرت محمد «  صلى الله عليه وسلم »  اعلام داشت :
« صـو مـوا  تصحـوا  ... » ( روزه بگيريد تا صحتمند شويد ».

پيغمبر اسلام  فرموده است :
«
معده محل هر درد است :  از پر خورى  و خوردن  غذا  نا مناسب  جلو گيرى  كنيد .  اين عمل  شما 
شفا ء  بخش همه  درد ها  وامراض  بشمار ميرود.
»  

طبق روایات  تاریخی روزه نه تنها  در بشريت  مروج  و معمول است  ،  بلكه  علماى حيوان  شناسى  بر اين  عقيده  اند   كه : حتى حيوانات  هم از روى غريزه خدادادگى  برخى از اوقات  روزه ميگيرند  .    از جمله  حيوانات  درنده  از قبيل شير و پلنگ و ببر ،  علما  ميگويند  كه اين  حيوانات  در هفته  يك روز  از خوردن  هر گـــونه  غذا  خود دارى مينمايند.

روزه وصحـت :

 طب بشرى  امروز  بعد از چهادره  قرن متوجه  شد كه  روزه بسيارى  از امراض را تداوى  ومعالجه  مينمايد ،  بدين اساس  در بسيارى  از كشور ها  آغاز  به تاسيس  كلينك  هاى روزه  دارى  نموده اند.
روزه  نه تنها بر  روح  و روان  واخلاق انسان  تاثير ميگذارد  بلكه  موجب  زيبايى جسمى انسان  هم  ميگردد.

طب قديم  هم در زياتر از اوقات  مريضان خويش را  به امساك  از  پر خورى  منع نموده وبه اين امر معتقد  بود كه  تقليل در  پر خورى  مانع  دفع بسيارى از امراض در وجود انسان  ميگردد.

طب جديد هم  بر اين امر معتقد است  كه  امساك وروزه  در جلوگيرى  بسيارى از امراض  موثر است صرف نام  آنرا  ) رژيم غذایی  گذاشتند (   كه ما مسلمانان  آنرا  به روزه مسمى  نموده ايم.  دوكتوران   روزه را  يكى از بهترين  عوامل صحتمندى  بشرى شمرده اند . 

ـ پرفيسور د وكتور پوشر دانشمند فـرانسوى میگـويـد:

(روزه بهترين  وسيله براى  صحت  وسلامتى وجود انسان  بشمار ميرود (   روزه  براى  صحت انسان است  ، روزه بـراى  استراحت  معــده  ، روده  ومنظم كـــــردن  تر شحات  معدوى    ودر نهايت  براى منظم ساختن  هاضمه   مفيد ومــــــــؤثر ميباشد.  

روزه  معالجه وتداوى است  كـه از آن فقير وسر مايدار بطـــور مساويانـه ميتواند  استفاده بعمل  آرد.

ـ داكتر الكسيس  كارل ميگويد : 

)با روزه  گرفتن  قند در  جگر مى ريزد  وچربيهايى كه  در زير پوست  ذخيره شده  اند ،  پروتين هاى عضلات  وغدد ، و سلولهاى   كيسه صفرا ،   آزاد  شده  به مصرف تغذيه ميرسند . )

ــ داكتر  ژان  فروموزان  :

)   معالجه با روزه  را  به شتشوى  احشا ء  تعبير نموده  و ميگويد :   در آغاز  روزه ،  زبان  انسان  كمى  سنگين وبو دار  است  ...  كه بعد از سه ، چهار روز  بوى زبان بر طرف ميگردد .  اسيد اوريك  ادرار  كاهش  مى يابد  ،  ودر نتيجه  براى انسان  روزه  دار  احساس  سبكى  و خوشى   خارق العاده  به وجود میاید   و  همه وجود انسان  بسوى استراحت  ميرود (

داكتر  تو مانيانس :  ميگويد :

«  فـايده  بزرگ  كم خورى  و پرهيز  ازصرف   غذاها  ، در يك  مدت  كوتاه  ،  آن است  كه  ،  چون  معده  در طول مدت  يازده ماه  بشکل  مرتب  پر  از غذا  بوده  و در مدت  يك ماه  روزه  دارى  مواد غذاى شكم  خود را دفع  ميكند وهمين طور ( كيسه صفرا  )  كـه براى  حل  وهضم  غذا  مجبور است كه مواد  صفراى  خود را  مصرف  كند ، در مدت  سى روز  تـر شحات  صفراوى  را صرف در  حل و هضم غذاى  باقى مانده وجمع  شده  در معده  بمصرف ميرسند.  جهاز هاضمه بدن  در نتيجه كم خورى استراحت نموده ،وبه رفع خستگى مى پردازد . 

 روزه  يعنى كم  خوردن  وكم  نوشيدن  در مدت معينى از سال  است وايـن  بهترين  راه براى  سلامتى  وجود انسان  بشمار ميرود . هم  طب قديم و هم طب جديد  بر اهميت اين امر  صحه  گذاشته است .

روزه براى  تداوى امراض  جهاز هاضمه  ، كليه   ،  كبد ( كيسه صفرا) كـه بسيارى از امراض اين بخش   را حتى   با  دوا ها  نميتوان  معالجه كرد  ،  ميتوان آنرا  به  روزه تداوى ومعالجه نمود .

 روزه  بهترين  معالجه  و  تداوى  بـراى امــراض  سو ء هــاضمه  بوده  ،  مــرض  مخصوص  كبد       ( كيسه صفرا )  كه موجب  «  ير قان»     (  زردى ) ميگردد  بهترين  معالجه آن  همين روزه است  بخاطر اينكه    اين مرض   زيادتر از اوقات به واسطه فعاليت بيش از حد كبد بوجود  مى ايد  وموجب خستگى كبد گرديده  كه  بـــه اثر آن  كيسه صفر ا از فعاليت  مى افتد  ونمى تواند  صفرا ء  را از خون  بگيرد . »  

ــ  داكتر گوئـل  پا ميگويد  :

 تعدادى زيادى  از امراض  روده كــه به اثر تخمير  غذا در روده ها بوجود مى ايد نه به اثر دوا بلكه  به اثر  روزه  بر طرف  ميگردد.

ــ داكتر الكسى سوفــورين ميگويـد : 

جسم در هنگام روزه  به  جاى غذا  از مواد  داخلى استفاده  كرده  و آنرا به  مصرف ميرساند . كه در نتيجه آن  مواد  فاضله  وعفونى  كه  در جسم  تجمع  ميكند   وبحيث  ريشه  وخميره  بيمــارى  مبدل ميگردد،  با  گرفتن روزه از بين رفته ، وروزه  عامل  ريشه كن  شدن تعدادى زيادى از امراض بشمار ميرود. 

دكترالكسى  سوفورين  ميگويد : 

بايد انسان  جسم خود را با  روزه  از داخل  پاك  ونظيف كرداند. »

 ــ  داكتر  كـارلــو معتقـد است :

هر انسان  بايد  درظرف  يك سال  مدتى   از خوردن  غذا  زياد  جلو گيرى  كند .  زيرا   تدوام  روزمره  غذا  موجب تكثر  وتولد  ودر نهايت موجب رشد  ميكروب  ها در وجود  انسان  ميگردد. 
كه  بـا احتياط  وكم خـورى  ميكروب ها در وجود انسان رو به ضعف وتقليل  ميروند .  وبهترين  معالجه در دفــع ميكروب ها در وجود انسان همان روزه است كه دين اسلام  براى سلامتى   وجود انسان  واجب گردانيده  است
». 

 ــ داكتر رو  ميگويد  :

حتى  بسيارى از امراض  سفليس را تنها  ميتوان  با روزه  و امساك  تداوى  كرد. »

 ــ «  بنديك » عالم  فيزيو لوژيست  ميگويد :

«  يك دوره  روزه  سى و يك  روز است  ... در اين مدت  در تر كيب  خون هيچ  نوع  اختلاطى  به هم نرسيده  وآن نورى كه  در برخى  از روزه داران  ملاحظه ميشود ، وآن حالت جوانى  ونشاط  كه   براى روزه داران   رخ ميدهد عامل  همه آن روزه است . »

 ــ « اوتو بو خنگر« يكتن از محققان  مشهور جهان  درعر صه طب ميگويد :

 « اكثر امراض حاد ومزمن را  ميتوان با  وسيله روزه  بهبود بخشيد ويا حد اقل از شدت آن كاست .
وى ميگويد :  در  هنگام روزه جسم  انسان  همه  مواد فاضله را جمع اورى  نموده   و به  احراق آن مي پردازد ،  نيروهاى  نو ساز بدن  به هنگام روزه فعال  مى گردند   وبـــــه تصفيه  وتر ميم بافتهاى بــدن مى پردازد . 
مـدت  پنجاه سال كه  از تاسيس 
« كلينك  اوتو  بو خنگر » سپرى ميشود بيشتر  از پنجاه هزار  انسان  در اين  مـركز صحـى تنها با روزه  تداوى  ومعالجه گرديده اند.

ــ  داكتر «  عبد العزيز  اسماعيل  پاشا  » دانشمند مشهور مصری :    

در حالاتی ذیل  براى  معالجه از روزه  استفاده نموده است :

الف   : در مورد اضطرابات مزمن  امعاء هنگامى كه مقرون  با تخمير مواد  زلا ليه  و مواد  نشائسته ىى باشد. در ايــن موقـع روزه  ، مخصوصٱ از جهت  نيا شاميدن آب  ميان دو خوراك  وايجاد  فاصله  طولانى  نوبت  هاى غذا ،  علاج قطعى است  واين  خصوصيت  در مورد  ماه  مبارك  رمضان  صدق  كامل دارد.

ب  : هنگام  زياد شدن وزن  كه به اثر پر خورى  وتقليل حركت  بـــو جود مى آيد ، روزه  بـــا رعايت  اعتدال در غذا ، افطار  واكتفا ء  به آب هنگام سحر  نسبت به  هر   معالجه مفيد تر وموثر تر است .

ج : جلوگيرى از  مـــرض شكر .

د  : جــلوگيرى از فشار خــون  .

ه : جلوگيرى از ا لتهاب  حاد ومزمن  كليه  ها  كه مقرون  با ترشح  وتورم باشد.

و : جلو گيرى از امراض قلب كه  توام با تورم  باشد.

ز : جلــوگيرى  از التهاب ها  مزمن  مفاصل ،  بخصوص  كه توام  با امراض  چاقى  باشد كه اغلبٱ  در بين زنان  در سنين  چهل سالگى  بوجود مى ايد .

تجارب نشان داده است  كه  با گرفتن روزه  در جات اين  مرض  نسبت به  ساير  معالجه هاى  برقى ، خونى واستعمال  دوا ها ، واستعمال  تخنيك  هاى پيشرفته  طب جديد ، در وجود  انسان تقليل وتخفيف مى يابد .

ــ داكتر كارلــو  :

 ميگويد  : چون تعداد امراض  بيشتر گـرديده است مجبور هستم همه انسان هـا ( اعـم از فقير وغنى ) را از تداوى ومعالجه كه آنرا  پيامبر اسلام  در جزيرة ا لعرب  تشريع  نموده  و بنام روزه  آنرا مسمى  ساخته است ،  باخبر سازم .

معــالجه امـراض چشم :

ــ داكتر آندر پاسك  معتقد است  :

 در صورتيكه  انسان ، پرابلم  ها و ناراحتيهاى  وخيم  در چشم   از جمله ورم ها  ، ورم شبكيه ،  ورم  بافت ملتحمه  ، آب مرواريد وآب سبز  در چشم   مبتلا  باشد . حتمٱ بايد  روزه گيرد .

ــ داكتر « آلن مويل »  ميگويد :

 روزه داراى چهار فايده  اساسى است :

۱ــ مانع تجمع مواد  سمى در بدن انسان ميگردد .

۲ــ  روزه  باعث ميگردد كه جهاز هاضمه بدن استراحت نسبى  يابد .

۳ــ  به وسيله روزه  بدن انرژى خود را  صرف  دفع  سموم در بدن  مينمايد. 

۴ــ   نيروى حياتى در بدن انسان تحريك يافته  وموجب تقليل مواد فاضله  در بدن ميگردد.

 فــواید  طبی روزه :     

اگر نظريات  اطبا ء  را در مورد  فوایدی   روزه  بصورت كل  جمعبندى  نماييم  ،  فوايد  روزه  را از ناحيه طبى  بطور ذيل   ميتوان چنين  خلاصه  وفورمولبندى  نمود :

ــ  جلوگيرى از اختلال  ومزمن شدن   روده ها  وبخصوص در هنگامى كـه  فر مانتاسيون  وتخميرات معده  وروده ،  مريض  را دچار  درد هاى شديد  مى سازد.

ــ جلوگيرى  از چاقى  كه معمولآ ناشى از پر خورى ميشود.

ــ  جلوگيرى از فشار خون . 

ــ جلوگيرى از امراض  شكر  و قند  .

ــ  تداوى ومعالجه  امـراض  چشم  ( از جمله ورم هـا  ، ورم شبكيه ، ورم  بافت ملتحمه ، آب مرواريد وآب سبز  در چشم )  

 ــ  جلو گيرى از امراض قلب كه  توام با تورم  باشد.

ــ جلوگيرى  از التهاب ها ى  مزمن  مفاصل ،  بخصوص  كه توام  با امراض  چاقى  باشد.

ــ  تداوى   اكثر  امراض  حاد ومزمن.

ــ  تداوى امراض  جهاز هاضمه  ، كليه ،  كبد (كيسه صفرأ)  

ــ  معالجه وتـداوى  امراض  سو ء هـاضمه ، مرض  مخصوص كبد  كيسه صفرأ كه موجب « ير قان»   (  زردى)   ميگردد.

ــ  پاكى نفس وتقليل جرايم .

قابل  تذکر است  که :   بر اساس   تحقيقات   بعمل آمده ، علما  بدین  باور هستند :  امار جـرايم  ، قتل  وقتال  و نزاع ها   در ماه  مبارك رمضان ، در كشور هاى  اسلامى  به قوس  نزولى  خود  ميرسد.

   پایان قسمت اول 
   
تتبع ونگـارش :

امـیـن الـدیــن » سعـیـدی – سعید افـغـانی»

آدرس  ارتباطي :  saidafghani@hotmail.com 


گرانـو وطنوالواو درنو لوستونکو!  

که چیري غواړې  چه ستاسو «  ادبي ، عرفاني ،  فرهنګي او کلتوري » مطالب  په دې نشراتي 
پاڼه کې خپاره شې ،   نو په  دې  توګه ستاسو  نه  په ‌ډیره درناوې هیله کیږې  چې
خپل لیکل شوې مطالب  په  لاندې  بریښنا لیک « ایمل » مونږ ته  راولیږې .

said-afghani@gmx.de
stratgeitudies@csyahoo.com


د سعید افغاني د سولی او تفاهم نشراتي ارګان  
 د نشراتي بورد  تر څـارنی لاندی  خپریږی .

  مؤسس        :  د حق دلاری کلتوري مرکز
 مسؤول مدیر   :  برهـان الدین  « سعیدی »

د تأسیس کال  

  د حوت اومه ،  د  ۱۳۸۸ هـجری شمسي ـ  کال  
   د  فبروری  ۲۶  ،  د  ۲۰۱۰  میلادي   ــ کال    

هره  لیکنه  د لیکوال خپل نظر  دی  او خپله  دلیکوال اند  څرگندوي
استفاده از مطالب سایت «  ارگان نشراتی  صلح و تفاهم  سعید افغانی »  با ذکر مأخذ آن آزاد است