د سعید افغاني : آزاده ، ټولنیزه ،علمي ، فرهنګي  او نشراتي ارګان  ته  ښه راغلاست!
سایرنشرات  هـدف ارگان
اعـلانات مرکزاستراتیژیک ورزش شخصیت های فرهنگی  ارشیف کتب اسلام  
صفحه سعیدافغانی صفحه اصلی

 

نوشته :  امین الدین  « سعیدی - سعید افغانی »

مدیـــر مطـالعات سـتراتیژیک افغان و مسؤل مرکز کلتوری دحق لاره-جرمنی

 

حکم آذان برای افطار دررمضان

 

ما مسلمانان که  در کشور های غربی  زندگی  بسر میبریم ،  بسیاری ما  از نعمت  شنیدن  آذان مانند آذان در جوامع اسلامی  محروم هم  هستیم ،   و به این  ترتیب کمبود  بزرگی  را  احساس  نموده ، مشتاق  شنیدن  آذان  وکلمات شرین آن  از منار های مسجد هستیم  و بخصوص این   اشتیاق در ماه مبارک  رمضان  بیشتر میگردد.

واقعیت چنین است که  در کشور های  غربی  و جوامع  که مردم آن بیشتر مسیحی اند  زیادتر اوقات  حالاتی  پیش می اید که در وقت افطار ، صدای زنگ  کلیسا را  نیز میشنویم .

 از جانب هم  بسیاری  از مسلمانان  و بخصوص  افغانها   محترم  مقیم  در کشور های غربی ، عادت دارند تا با شنیدن  صدای آذان ؛ به  افطار آغاز کرده  و آذان را برای  افطار  شرط  حتمی میدانند ، در  حالیکه  باید خاطر نشان ساخت :   « آذان  برای افطار کردن  در دین  مبین  اسلام  شرط  و یا حکم  شرعی  نـبوده  وروزه دار میتواند  مطابق   حکم  خداوند تعالی  که  در سوره بقره  ایه میارکه  ۱۷۸ قران کریم  فرموده است ،  اقدام نماید :   

« وَكُلُواْ وَاشْرَبُواْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ثُمَّ أَتِمُّواْ الصِّيَامَ إِلَى الَّليْلِ »  ترجمه :  تا آن وقت  بخوريد  و بنوشيد كه خط  سفيد از خط سياه  خوب نمايان  وآشكار  شود و باز  روزه  را تا  اول  شب  به اتمام  رسانيد  و آنرا  بگيريد. »    

این بدین معنی است که شنيدن آذان جهت افطار  برای روزه دار شرط نيست، بلکه آذان اعلامی است جهت انجام عبادت نماز در وقت خاص خود، که چون افطار در هنگام آذان مغرب است، لذا آذان نشانه اي براي جواز افطار روزه دار  شده میتواند ،  ولی ؛  لازم  و شرط  نیست  که  روزه دار  تا زمانیکه  صداي آذان  مغرب را نه شنود ،  نبايد افطار  کند .

 برای روزه دار  کافی است  تا  ساعت مغرب ،  و  یا اینکه  وقت نماز مغرب رسيده است  يا خير، با مطمین شدن از این امر ؛  روزه اش را افطار کرده  و بعد از آن با ادای نماز مغرب خویش بپردازد .

وقت آذان  مغرب بعد از غروب  کامل آفتاب  بوده ، وخوشبختانه  که بشر امروز به  چنان  امکانات  بیشرفته  تخنیکی والکترونیکی  دست  یافته، که این مشکل  تا حد ممکن برای  مسلمانان  بخصوص در جوامع  غیر اسلامی و یا غربی  نیز حل گردیده  است .

از جانب هم  بسیاری از مراکز اسلامی  جنتری های اسلامی  و تقویم  های   شرعی را  قبل  از آغاز ماه مبارک رمضان  به  طبع رسانیده و بدسترس مسلمانان  قرار میدهند ، که در این  خود  زمینه  را برای روزه دار  اسان  ساخته  است .  

وقت سحر وافطار :

وقت سحر وافطار به نص صریح قرآن عظیم الشان بیان گردیده و از : طلوع  صبح  صادق آغاز وتا غروب  آفتاب  ادامه  مى يابد . 

«« وَكُلُواْ وَاشْرَبُواْ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ثُمَّ أَتِمُّواْ الصِّيَامَ إِلَى الَّليْلِ    ( تا آن وقت  بخوريد وبنوشيد كه خط  سفيد از خط سياه  خوب نمايان  وآشكار  شود وباز  روزه  را تا اول  شب  به اتمام رسانيد وآنرا بگيريد. )( آیه  مبارکه ۱۷۸ ، سوره بقره )  

یادداشت ضروری :  تعین دقیق اوقات در كشور هايكه آبر الود هستند  و تعيـين  وقت  در آن سرزمین ها دشوار است ؛   فتواى علمای  جهان اسلام همین  است که  مسلمانان  این کشورها  و  سرزمین ها باید  افطار روزه ای  خویش را مطابق افطار  نزديكترين كشور اسلامى  تنظیم  بدارند  .

همچنان قابل  یاداوری  میدانم  که در دین مقدس اسلام   روزه  گرفتن از طرف  شب  جواز  نداشته  و پروردگار عالمیان  بنابر علم خویش ،   شب  را براى استراحت  افريده است .

قرآن عظیم الشان  در مورد  چنین  میفرما ید :

«هُوَ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ اللَّيْلَ لِتَسْكُنُواْ فِيهِ وَالنَّهَارَ مُبْصِرًا إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَسْمَعُونَ »

ترجمه :  اوست كسى كه براى شما شب را قرار داد تا در آن بياراميد و روز را روشن [گردانيد] بى گمان در اين [امر] براى مردمى كه مى‏شنوند نشانه‏هايى است( سوره  يونس ، آيه مبارکه  ۶۷ )

فضیلت افطار وسحـرى« پـس شب » :                                                                          
پيامبرصلی الله علیه وسلم فرموده است: « سه امر از جملۀ  اخلاق  پيامبرانه  ميباشند  »               
(  تاخير  در سحرى ، تعجيل   در افطار ،  در نماز دست راست  را بر چپ  گذاشتن )                                                 
پيامبر اسلام ميفر مايد :
( سحرى  بخوريد  ، زيرا  در خوردن سحرى  بر كت است !  براى روزه  گرفتن ؛  روز از  خوردن  سحرى كمك بگيرد  و براى  قيام ليل ( تهجد )  از خوابيدن  بعد از  ظهر  كمك  حاصل كنيد . »

براى  روزه   دار مستحب است  كه با خرما تازه افطار  كند  ودر  صورت  عدم موجوديت  آن  با آب  افطار  نمايد ودر زمستان  ميتواند  با خر ماى  خشك و در صورت  عدم موجوديت  آن  با آب  افطار  كند تا معده  آماده  گرديده  وغذايى  را كه  بعدٱ  خورده ميشود بتواند بهتر هضم  نمايد.

پس از آنكه شخص  با خر ما  يا آب وغيره  افطار كرد  نماز شام  راميخواند وبعد  از آن غذا  ميخورد و پيامبر صلی الله علیه وسلم   فرموده  است :

«  إذا أفطر  أحدكم فليفطر على تمر ، فإن  لـم يجد فليفطر على ما ء  فإنه  طهور ». « چون افطار كند  يكى از شما پس افطار  كند با خر ما ، پس  چون  نيافت پس افطار كند با آب  زيرا  پاك كننده است  »  ( حدیث متفق عليه )
همچنان در حدیث  آحمد وابو داود که دارایی  عین مفهوم میباشد آمده است :

« عن أنس بن مالك قال: كان النبي صلى الله عليه وسلم يفطر على رطبات قبل أن يصلي، فإن لم يكن رطبات فتمرات، فإن لم يكن تمرات حسا حسوات من ماء »

ولی نباید فراموش کرد که حتمی وبه اصطلاح واجبی ، نیست که روزه دار حتمآ روزه  خویش را به خرما افطار  نماید ، در صورت عدم  موجودیت خرما  ، روز ه دار میتواند  به هر چیزیکه  در امکان اش باشد ، روزه خویش را افطار نماید .ودر حکم (أن يفطرعلى ما يشاء من الطيبات) شامل میگردد.

براى روزه دار  عجله در افطار  وتأ خير  در سحرى  افضل ميباشد زيرا پيامبرصلی الله علیه وسلم   فرموده است  : « لا تزال أمتى  بخير ما أخروا السحو ر  وعجلو ا الفطور».« هميشه امت من به خير باشند  تا وقتيكه  به تاخير اندازند  سحرى  را وشتاب  كنند  در افطار » .

دعــاى افــطار :  
اللهُمَ لكَ صُمتُ وعلى رزقَك اَفطَرتُ  »
خداوندا !  من براى تو  روزه گرفتم  واز رزق  كه تو نصيـبم كرده اى  افطار نمودم ( رواى حديث شريف:  ابوداود )

 ويا اين دعــــــــا

بسم الله والحمد لله اللهُمَ لكَ صُمتُ وعلى رزقَك اَفطَرتُ  وعليكَ تو كلتُ - سبحانكَ وبِحمدكَ ،تَقَبل منى ، اِنكَ انتَ السميعُ العليم »  
دعا بعد از افطار :
  

 ذهب الظما ء وابتليت  العروق وثبت الاجر  ان شا ء الله »(  تشنگى زايل  شد، رگ ها سيراب گشت ، واگر خداوند خواست اجر نيز خواهد رسيد.) ( رواى  حديث  : ابوداود ) 

ثـــواب افطار دادن:

اگر شخصى به روزه دار افطار دهد  ( ان شاء الله ) آنقدر اجر و ثواب  كمايى  مى كند  كه  نصيب  روزه دار ميشود ، هر چند  افطارى  مذكور چند  لقمه  نان  يا يك خر ما هم باشد  . 

 پيامبراسلام محمد صلی الله علیه وسلم   فــرموده است:
( شخصى كـه روزه  دارى را افطارى  دهد  او  را اجر وثواب مانند  روزه  دار است  . « بيهقى » )

 پایان

 امین الدین « سعیدی ـ سعید افغانی » 

آدرس  ارتباطي :  saidafghani@hotmail.com 


گرانـو وطنوالواو درنو لوستونکو!  

که چیري غواړې  چه ستاسو «  ادبي ، عرفاني ،  فرهنګي او کلتوري » مطالب  په دې نشراتي 
پاڼه کې خپاره شې ،   نو په  دې  توګه ستاسو  نه  په ‌ډیره درناوې هیله کیږې  چې
خپل لیکل شوې مطالب  په  لاندې  بریښنا لیک « ایمل » مونږ ته  راولیږې .

said-afghani@gmx.de
stratgeitudies@csyahoo.com


د سعید افغاني د سولی او تفاهم نشراتي ارګان  
 د نشراتي بورد  تر څـارنی لاندی  خپریږی .

  مؤسس        :  د حق دلاری کلتوري مرکز
 مسؤول مدیر   :  برهـان الدین  « سعیدی »

د تأسیس کال  

  د حوت اومه ،  د  ۱۳۸۸ هـجری شمسي ـ  کال  
   د  فبروری  ۲۶  ،  د  ۲۰۱۰  میلادي   ــ کال    

هره  لیکنه  د لیکوال خپل نظر  دی  او خپله  دلیکوال اند  څرگندوي
استفاده از مطالب سایت «  ارگان نشراتی  صلح و تفاهم  سعید افغانی »  با ذکر مأخذ آن آزاد است